Monday, April 5, 2010

Rajah-Rajah Pertolongan Cemas


Gambar diatas merupakan contoh peralatan rawatan kecemasan bagi anggota badan yang patah seperti tangan. Nama alatan tersebut adalah kain anduh. Boleh didapati di semua farmasi2. Bajet dalam rm 4.50. Nak jimat pakai 'key' atau kain biasa pun boleh. Ikut kretiviti masing2..


Okeh, yang ni pulak cara2 memakai anduh yang telah didemotrasikan oleh model2 sambilan dari fakulti kejuruteraan mekanikal. Tapi yang ni demo jela, mana ada orang dah 'injured' patah tangan boleh posing2 ambik gambar cam si Anor ni kan. Yang kaler putih 2 anduh dan yang kaler unggu 2 'key'. Macam dah 'explain' tadi, ikut kretiviti masing2..Jangan korang pakai sarung nangka dah la ye..

Sekarang ni mari kita belajar cara2 membalut telapak tangan yang cedera ataupun patah.


Okey..Mula2 letak anduh di permukaan yang rata dan letak tapak tangan.

Eh, terus dah siap..hehe~Lebih kurang macam ni la. Harap2 korang dapat paham. Sory banyak2 sebab x dapat nak explain disebabkan kekangan gambar.



Yang bawah ni pula, cara mengangkat orang yang 'injured' menggunakan perlatan seperti kayu dan kain pelekat. Ini untuk waktu2 kecemasan la. conto macam tengah 'camping' ke, 'jungle tracking' ke. Nak angkat memang x dapat la kan. Kali ni kami menggunakan peragawati2 dari fakulti FSPU(ringkas jelan panjang sangat) untuk membuat demostrasi.


Mula2, letakkan mangsa dalam posisi berbaring.


Kemudian angkat dengan kelajuan seragam antara ke-empat2 tukang angkat. 'Simple' jer. Tapi jangan angkat tinggi2 sangat dah macam orang usung jenazah pulak.


Setelah selesai operasi mengangkat, apa di tunggu lagi, mulakan lah operasi mengusung ke destinasi yang sepatutnya. Yang ni aku x sure kenapa depa undur ke belakang. 'Maybe' salah masuk gear kot..hehe~Ingat, jalan mesti ke depan bukan ke belakang..

No comments:

Post a Comment